In deze blog maak je kennis met de zakelijke passion test en krijg je een stappenplan om je passie in je bedrijf (terug) te vinden. De zakelijke passion test is gebaseerd op de Passion Test die is ontwikkeld door Janet en Chris Attwood. De originele test is ontwikkeld om
persoonlijke passies en levensdoelen te identificeren, de zakelijke passion test is vooral gericht op het ontdekken van je drijfveren in je onderneming en in het werk.
Overigens geldt dit niet alleen voor startende ondernemers. Voel je dat je vastzit in je bedrijf of twijfel je welke richting je met je bedrijf op wil? De zakelijke passion test kan je zeker helpen om de richting te bepalen.
Deze blog is niet een vervanging van het boek “The Passion Test”, het boek telt ruim 290 pagina’s en de auteurs nemen je van het begin tot het einde mee in de passion test. Kies je liever voor de Nederlandstalige versie? Klik hier om te ontdekken of die nog verkrijgbaar is.
Een gelukkige ondernemer is een ondernemer die de onderneming laat groeien. Hiervoor moet je weten wat jou motiveert zodat je kan focussen en bewuste keuzes kan maken.
Door de zakelijke passion test leer je wat jouw belangrijkste doelen zijn, door daar actie op te ondernemen ga je vanzelf energie steken in de juiste actie die je verder gaan helpen om je een gelukkige ondernemer te laten worden.

Genoeg theorie voor nu! Het stappenplan heb ik samengevat in zes overzichtelijke stappen.
Zorg dat je de tijd en ruimte hebt
Plan jezelf paar uur vrij en ga zoveel mogelijk offline, zodat je ongestoord kunt nadenken. Zorg dat je een notitieblok en pen hebt zodat je kan ontdekken wat je echt wilt bereiken.
Brainstormen
Het is belangrijk om niet te denken in beperkingen, alles wat je denkt schrijf je op. Laat de volgende punten zeker de revue passeren:
- Wie is je ideale klant
- Welk werk of wat voor projecten motiveren jou
- Hoe ziet je ideale werkdag eruit
- Welke impact geeft jouw bedrijf
Zoals eerder benoemt: denk niet in beperkingen, opgeschreven of bedachte antwoorden zijn niet fout of onrealistisch.
Je antwoorden zijn belangrijk om te dromen en te ontdekken wat je echt belangrijk vindt.
Prioriteren
Daar is je lijst! Nu is het tijd om te gaan prioriteren. Je doet dit door telkens twee dingen uit je lijst met elkaar te vergelijken en jezelf af te vragen “Wanneer ik maar één van de twee kan hebben, welke kies ik dan?” Wanneer je zo je lijst afgaat heb je uiteindelijk een top vijf van prioriteiten samengesteld.
Door eerder te brainstormen over wat voor jou belangrijk is, heb je nu een top vijf van aspecten of doelen die voor jou belangrijk zijn en je gelukkig maken of gemotiveerd houden in je bedrijf.
Verdiep je doelen
Gefeliciteerd, je hebt je top vijf! Nu kan je dieper ingaan op waarom dit belangrijk voor je is. Het helpt je om te duidelijker te krijgen wat je motiveert. Bij elk punt kan je jezelf de volgende vragen stellen:
- Wat betekent dit doel voor mijn werkplezier en voor mijn bedrijf?
- Hoe ziet mijn dag eruit als ik het doel bereikt heb?
- Welke persoonlijke waarden zitten achter dit doel?
Door deze vragen te stellen kan je je motivatie scherper stellen en blijf je gefocust op wat je echt wilt en belangrijk vindt.

Je actieplan
Nu het leukste deel, een actieplan maken voor je doelen. Bepaal voor elk punt in de top vijf welke stappen je moet nemen om dit te realiseren.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Welke acties moet ik ondernemen om dit doel te bereiken of er dichterbij te komen? Moet je bijvoorbeeld je marketing aanpassen, een ander soort klanten benaderen die meer in de buurt komen van je ideale klant of moet je een virtual assistent inhuren om werk uit handen te geven?
- Maak een tijdlijn om je doelen te behalen. Hou het realistisch én daag jezelf er ook een beetje in uit.
- Heb je hulp of iets anders nodig? Door dit actieplan te maken weet je precies waar je hulp kan gebruiken.
Let op: doelen behaal je eerder door de stappen kleiner te maken. Hierover later in een andere blog meer.
Evalueren en aanpassen
Check regelmatig of je nog op de goede weg bent. Doe dit in het begin op wekelijkse basis. Stel bijvoorbeeld de volgende vragen:
- Klopt mijn top vijf nog en voelt het nog steeds goed om hieraan te werken?
- Boek ik vooruitgang op mijn doelen?
- Moet ik mijn actieplan of prioriteiten aanpassen?
Doelen zijn nooit in beton gegoten, ze zijn flexibel en aanpassen is dus geen probleem. Blijf wel eerlijk naar jezelf en downgrade je doelen niet te snel, het mag best uitdagend zijn; zolang het maar realistisch blijft.
Bonus tip: wees blij en dankbaar
Heb je een succes behaald in je doelen? Vier dit dan. Niets is zo leuk om ergens een feestje van te maken. Je hoeft geen heel feest te organiseren maar ga aan het einde van de dag lekker uit eten, proost op je succes of doe iets anders waar jij graag je successen mee viert!